Annika Tidström
Från kris till nya möjligheter
Vi trodde att vi visste vad förändring var. Ett nytt år innebär för många företag och ledare nya möjligheter. Så var läget också från början av år 2020. Det nya året innebar kanske en ny strategiperiod, med en ny… Läs mer!
Man lyckas inte bara genom att ha rätt koncept och följa trender
Många företag och organisationer har en bunt koncept som betonas som grundprinciper eller ledstjärnor för verksamheten. Både internt inom företaget och externt i relation till kunder talar ledare om slogan, vision, mål, mission, strategier och värderingar som viktiga element… Läs mer!
Framgångsrik ledning av förändring
Alla vill ha förändring men ingen vill förändras. Det är lätt att klaga, finna brister på sin arbetsplats och att längta efter förändring. Plötsligt hittar du ett krav på förändring i din e-post och samtidigt känns inte förändringen så… Läs mer!
Tillväxtföretag? Från vilja till förverkligande
Företags tillväxt är en ständigt aktuell och viktig fråga i det finländska samhället, beträffande bland annat export, ekonomi och arbetskraft. Budskapet till företagen är kort och gott: ”Väx!” Nu handlar ju åtminstone tillväxt i små och medelstora företag till… Läs mer!
Spegel, spegel på väggen där…
”På den här arbetsplatsen finns inga konflikter, bara helt vanliga meningsskiljaktigheter.” Som utbildare i konflikthantering får jag höra den här typen av påståenden alldeles för ofta. Vid ett tillfälle hade rubriken på min föreläsning förändrats från ”Perspektiv på konflikter”… Läs mer!
Skrynkla ihop strategin?
För vissa företag och organisationer inleds år 2017 med en ny strategiperiod. Många upplever det här med strategi som omotiverande och onödigt. Ledningen suckar djupt under planeringen av strategin. Vad ska vi nu hitta på för nytt och relevant?… Läs mer!