Hur fungerar Google?
16 november 2021
Det här är det första blogginlägget i en serie av 7 artiklar om sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är ett högaktuellt ämne, och kan ofta vara ett bra hjälpmedel för att öka sin försäljning på ett relativt billigt sätt, vilket kanske passar bra just i dessa tider. Jag som kommer att skriva denna serie heter Jonathan Björkskog och jobbar som sökmotoroptimerare på Genero. Men nu till själva blogginlägget.
Vad är det som bestämmer ordningen på sökresultaten?
Det är en fråga som du kanske ställt dig själv när du sökt efter något på Google och faktiskt hittat det du sökt? Många tror att ordningen bestäms av att man betalar pengar till Google, och de som betalar mest hamnar högst upp i resultaten. Det är inte sant. Ända sedan Google grundades har de hållit fast vid att man inte kan köpa sig bättre sökresultat. En annan vanlig teori är att de sidor som har mest besökare hamnar högre upp i sökresultaten. Det är inte heller sant, men det de sidor som förekommer högst upp i resultaten kommer dock att få flest besökare, efter att de hamnat högst upp.
I stället så är det två andra faktorer som spelar störst roll när Google väljer i vilken ordning sidorna skall rangordnas.
1. Relevans. Den första faktorn är relevans. Googles algoritm kollar genom alla sidor som finns, som innehåller de ord du sökt på, och rangordnar dem sedan efter vilken sida Google tror att är mest relevant för dig. Du kan lätt se hur många sidor som Google tyckte att passade in på din sökfras, det finns utskrivet strax under sökboxen.
Google har då kollat genom innehållet på dessa sidor och bestämt i vilken ordning de skall förekomma för just denna sökning. För ett annat bil-relaterat sökord kan dock resultaten vara helt annorlunda. Relevansen bestäms av vilka ord som används på sidan och av vilka ord som används när andra länkar till sidan, samt vad de sidorna handlar om som länkar till sidan.
2. Kraft. Alla sidor på internet är också olika starka enligt Google. Ifall en sida är mera relevant textmässigt till sökningen, men en annan har mycket större kraft eller auktoritet, så kan denna ändå placera sig högre upp i sökresultaten. Vad denna ”kraft” egentligen är, och heter, finns det många åsikter om, men jag kallar den rätt och slätt för ”kraft” för att det skall vara så enkelt som möjligt att förstå.
Vad är det då som bestämmer hur mycket ”kraft” en sida får?
Det finns oerhört många faktorer som spelar in, och Google skulle aldrig avslöja dessa offentligt, men de största faktorerna är ändå rätt välkända.
- Länkar in till sidan. Har andra hemsidor länkat in till din sida så ser Google det som ett positivt tecken. För om din sida förtjänat en länk så ser de den som att någon ”röstat” på din sida, och det är ett positivt tecken.
- Kvaliteten på länkarna. Det är inte bara antalet länkar som spelar in, utan desto viktigare är kvaliteten på dessa länkar. En länk från en sida som själv har mera kraft, ger din sida mera kraft än en länk från en sida med lite kraft. Exempel på sidor med bra kraft är statliga hemsidor, stora företags hemsidor, organisationer, tidningar, nyhetsportaler och stora bloggar. Dock så spelar relevans in här också, en länk från en liknande sida med mindre kraft kan vara bättre än en länk från en helt annorlunda sida med mycket kraft.
- Brand. Tillhör din sida ett brand så kommer den att ha fördelar gentemot sidor som inte är lika starka brand.
- Sociala signaler. Är din sida ofta omtalad på sociala medier så kommer den också att få en del kraft därifrån. Många säger att detta kommer att bli en allt viktigare signal i framtiden, men än så länge så är denna signal inte särskilt stor.
- Ett hundratal andra saker som spelar in i mindre eller större utsträckning finns också.
Varför rangordnar Google sidorna enligt detta system?
För att förstå oss bättre på detta så måste vi gå tillbaka till tiden då Google grundades. Då fanns det redan ganska många sökmotorer på marknaden (AOL, AltaVista, Yahoo!, m.fl). Dessa rangordnade sidor på två sätt, enligt sidans textrelevans och enligt hur mycket man betalade i annonskostnader till dem. Google såg problemet i detta. Problemet var att om man bara rangordnade sidorna enligt vilken text som fanns på sidan så skulle ju sökresultaten bli oanvändbara i längden. Då kunde man ju bara skriva sina viktigaste sökord så många gånger som möjligt på sin sida för att få bättre placeringar. Sen gör konkurrenten likadant. Sen fyller man själv på med ordet ännu fler gånger. Och så håller det på tills båda har helt oläsliga sidor. Men sådana sidor fanns på första och andra platsen i dåtidens sökmotorer. Det betyder ju att den som söker i sökmotorn aldrig hittade det han sökte, och hoppade över till nästa sökmotor. Samma sak gällde med de sökmotorer som tog betalt för att flytta upp sidor högre i sökresultaten, de förstörde användarupplevelsen så mycket med en massa orelevanta sidor att användarna bytte till en annan sökmotor för att faktiskt hitta det de sökte.
Det var då Google fick övertaget genom att alltid leverera relevanta resultat. För de rangordnade sidor också enligt länkar in till sidorna, och det var mycket svårare att manipulera än lite texter på egna sidan. Och Google accepterade aldrig att man kunde köpa sökresultat, så de gav aldrig någon möjligheten att köpa en förstaplats på sin sökmotor. Detta gjorde att användarupplevelsen på Google var överlägsen de andra, och den blev snabbt den mest använda sökmotorn, och också det snabbast växande företaget i historien. Senare har också så gott som alla andra sökmotorer gått över till Googles system för rankning av sökresultaten.
Google AdWords
Jag måste även säga ett par ord om Google Adwords för att ingen skall missförstå. Google AdWords är Googles sätt att tjäna pengar. Det är annonser till höger om sökresultaten, och i vissa fall även ovanför sökresultaten. Detta är annonser som företag kan betala för, och då finnas med i sökresultaten så länge som man betalar. Men detta påverkar inte ens vanliga sökresultat, och man tävlar inte med dessa om placeringarna, utan bara med andra som också köpt annonsplats på samma sökord. Adwords är ett mycket snabbare sätt att öka sin trafik på, men en satsning på Adwords är inte lika långsiktig som sökmotoroptimering, eftersom direkt man slutar betala så försvinner man från resultaten, och också ens trafik.